Monday, February 22, 2010

Kehidupan Tidak Seperti Yang Kita Minta....

Hidup...
Terlalu banyak yang tidak diduga dan dijangka. Soal takdir, jodoh, kerjaya, keluarga dan apa2 yang ada disekeliling... Semua yang berlaku bukan mudah untuk kita atur dan kita paksa untuk menjadi itu dan ini seperti yang kita mahu. Semua berlaku dengan penuh keajaiban yang kadang tidak terjangkau dek akal mengapa ia menjadi begitu dan begini. Namun keadaan yang berlaku ini adakalanya kita dapat melihat kembali setelah beberapa lama ia berlalu. Setelah itu barulah tersedar, ooohhh.... begitu puncanya, begitu sebabnya, begitu yang sebenarnya.

Kalau kita renungkan kembali terlalu banyak perkara di dunia ini yang kita lalui dan lakukan itu banyak yang sia-sia. Kehidupan ini ibarat hanya tempat untuk bermain dan bersuka ria. Berhibur ke sana, berhibur ke sini, kononnya mencari kebahagiaan dan kepuasan diri katanya. Membeli itu, membeli ini kononnya apa guna duit gaji yang kuperoleh dari hasil titik peluhku kalau tidak digunakan untuk memenuhi keinginanku ini.

Kalau kita renungkan kembali sikap dan tindak tanduk, tingkah laku kita pada insan sekeliling kita. Apa dan berapa banyak sumbangan kita pada insan2 yang kita sayang ni? Adakah mereka bahagia dengan kita? adakah mereka merasai kewujudan dan kepentingan kita kepada mereka? Ibu, ayah? berapa banyak sumbangan yang kita berikan kepada mereka sebagai seorang anak? Berapa banyak perasaan kebergantungan mereka kepada kita? atau kita ini tidak langsung memberikan apa2 makna kepada mereka?

Kalau kita terungkan sejenak persoalan tentang jodoh pula. Adakah anda pernah melalui rasa sakitnya akibat kekecewaan pada cinta yang terputus di tengah jalan? Saya pasti, memang ramai antara kita yang pernah merasainya... Betapa sakitnya rasa itu... Sakit yang tidak mungkin dapat dihuraikan dengan kata2. Amat senang untuk mendengar dan menasihati mereka yang putus cinta, tapi kebenarannya ialah hanya mereka sahajalah yang boleh mengubatnya sendiri. Sedar tak sedar, setelah masa berlalu lalu bertemu pengganti dan insan itu lebih baik barulah kita tersedar bahawa inilah hikmahnya Allah memutuskan ikatan dengan insan lalu kerana ingin menemukan dengan insan yang baik.... Insan ini lebih baik daripada yang lalu. Lalu hati yang lalu hancur, kini kembali berbunga.

Rupanya banyak perkara dan asbab yang selalunya menjanjikan terbaik kepada kita, tanpa sedar kita seolah meragui kekuasaan Allah atas apa yang telah ditakdirkan. Beringatlah tatkala musibah melanda, jangan terlalu cepat syakwasangka kepada Allah dan berputus asa atas ujian...kerana pastinya ada sinar yang menanti di sana jika ada kesabaran dan kekentalan yang menjadi tunjang diri....


* nurya: Selalulah bersyukur dengan apa yang ada..

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Pesanan Anda di sini... Peace!!!